Криви ли смe?

Практическо ръководство за определяне на различните изкривявания на стойката

публикувано: 31 Май 2011
последна промяна: 1 Юни 2011
Криви ли смe?

Повечето хора прекарват живота си седнали - пред компютъра, в колата, на масата. Спортуващите пък масово тренират крайно небалансирано. Но до какво води всичкото това седене и небалансирано трениране – най-общо, до отклонения в естествената стойка на тялото. Тази статия е посветена на най-често срещаните изкривявания в раменния пояс, които са следствие от навиците ни, както и от начина ни на трениране.

В начина на живот на днешния човек движението е нещо, което почти липсва. За сметка на това много голяма част от времето си прекарваме, заети с друга "дейност" – седенето.

От леглото – на масата, от масата – в колата, от колата – в офиса, от офиса – пак в колата, оттам – на дивана в хола, и пак в леглото.

"Ааа, ама аз нали тренирам!?", ще кажат някои. Добре, това е стъпка към по-добро здраве. Но вече споменах, че масово хората тренират хаотично и небалансирано.

Три вида лежанка и два вида коремни преси, по няколко пъти седмично, или пък пътечка-колело-степер-разтягане. Звучи ли ви познато?

Ако отговорът е "Да" – продължавайте да четете. Ако отговорът е "Не" или "Аа, знам ги аз тези работи, ама аз тренирам по-умно"... пак продължавайте, има голям шанс да научите нещо ново.

Основата - линията на симетрия

Нека разгледаме един изправен човек в профил. В идеалния случай можем да построим перпендикулярна на пода права, която минава през ухото, раменната става, лакътя, тазобедрената става, коляното и глезена. Тази права е линията на симетрия.

Линия на симетрията на човешкото тяло

Повтарям, това е идеалният случай. На практика обаче, нещата са леееко различни. Доста често тази линия минава през най-много една-две от изброените точки.

Линия на симетрията на човешкото тяло

Прооблем?

Да, проблем. А може и да не е само един. Ще разгледаме по-подробно какво се случва на практика с частите на тялото и линията на симетрия, както и какво може да значи това за нас.

Позицията на главата

Най-често срещаното изкривяване, що се отнася до позицията на главата и шията, е т.нар. head-forward posture, или позиция, при която главата е издадена по-напред от нормалното спрямо тялото.

Позиция на главата

Аз лично не съм виждал човек, при когото този проблем да го има самостоятелно – винаги има изкривявания и по гръбначния стълб.

Както 90% от изкривяванията, и това е най-вече резултат на недобри навици в ежедневието.

В случая един от главните виновници е кибиченето пред компютъра дълго време – погледнете човек, който седи пред компютър и сравнете позицията на главата му с горната снимка.

На бас, че има доста голяма прилика.

Това не е безобидно състояние – с времето може да доведе до дискови хернии в областта на шията. Могат да бъдат засегнати и нерви, което значи и възможни проблеми с раменете и ръцете.

Позицията на раменете

Тук възможностите са няколко:

Рамене напред

Ако се върнем към погледа в профил и линията на симетрията, в този случай раменете се намират пред нея. Изглеждат отпуснати и приближени едно към друго, ако се погледнат отпред.

Позиция на раменете (напред)

От анатомична гледна точка причините за този проблем са слаби ретрактори и депресори на лопатката – ромбоиди, среден и долен трапецовиден мускул, както и скъсени и прекалено стегнати гръдни мускули – както големите, така и малките пекторалиси.

От практическа гледна точка причините могат да бъдат различни – прекалено "отпусната" стойка, небалансирано трениране (най-вече прекомерно акцентиране върху бутащите движения и гърдите, стана въпрос за трите вида лежанка), както и... да, висенето пред компютъра.

За хората, които искат да са здрави и да могат да си служат с тялото си по най-добрия начин колкото може по-дълго – ако раменете ви са в такава позиция, това може да значи болки и ограничени движения.

Тези, които тренират здраво, са още по-предразположени към контузии, защото поставят структура с нарушена механика под голямо напрежение.

Това не значи да спрем да тренираме тежко, а просто да започнем да тренираме умно.

Рамене нагоре

Тук все едно сте тръгнали да свивате рамене, за да кажете "не знам", и сте останали в тази поза.

Позиция на раменете (нагоре)

Горните трапци и повдигачите на лопатката (Levator scapulae) са с повишен тонус и скъсени, а долните трапци и ромбоидите, които дърпат целия раменен комплекс надолу, са по-слаби и не могат да противодействат на първите.

При повечето хора горните трапци са по-активни от долните, благодарение на различни причини.

При хората, трениращи с тежести, много често проблемът се задълбочава заради недобра техника на упражненията – най-вече при набиране, бутане от лег, различните видове гребане.

Ако има проблеми с гръбначния стълб в областта на шията, също е възможно тялото да реагира със стягане на изброените мускули. Често същото нещо се забелязва и при хора, подлагани ежедневно на голям психически стрес.

Както казахме, това състояние е доста често срещано в днешно време, и съвсем не е безобидно. С 99% сигурност означава хронични болки във врата, а може да е причина и за проблеми в раменете, особено при трениращи хора.

Ромбоидите и долните трапецовидни мускули, които стабилизират лопатката, най-често са неактивни, а стабилните лопатки са много важни за оптималната работа на раменната става, особено при по-голямо натоварване.

Стърчащи плешки

В медицината това състояние е познато като "скапула алата", или "криловидна лопатка". За жалост, точно с тези криле не се полита към нищо добро.

Стърчащи плешки

Винаги се комбинира с отпуснати напред рамене, защото същите мускули са отслабени – долни и средни трапци и ромбоиди. Тук обаче отслабването им е по-сериозно, при оглед има голяма празнина между вътрешните ръбове на двете лопатки.

Неактивен е и Serratus anterior, чиято функция е да "залепя" лопатката към гръдния кош.

Среща се основно при слаби хора и вероятно при поне 80% от жените.

Главни виновници за това състояние са отпуснатата и изгърбена стойка, както и фактът, че хората или не тренират, или не знаят как да тренират, за да подобрят състоянието си.

Тук отново имаме нарушена стабилизация на раменния пояс, която неминуемо води до проблеми в раменете.

Позицията на ръцете

Тук основният проблем отново е в раменната става, но си личи като се погледне цялата ръка, затова реших да го отделя.

Мишниците са завъртяни навътре към тялото, дланите сочат по-скоро назад, отколкото една към друга, и като цяло има сериозна прилика с примат.

Позиция на ръцете на тялото

Това е класическа поза за т.нар. "нацепени батки", трениращи основно горна част, и то предимно с лежанки с неправилна техника и десетина изолиращи за гърди.

Тук вътрешните ротатори на мишницата – големи и малки пекторалиси, както и широкият гръбен мускул (Latissimus dorsi), са много по-силни от мускулите, които я завъртат навън – Infraspinatus, задната част на делтовидния мускул и Teres minor.

Това състояние също е много разпространено, особено при трениращи с тежести. Може да доведе до болки и ограничена подвижност в раменете, а и до по-сериозни проблеми, особено ако се прекалява с тежък лег с неоптимална техника.

Както стана ясно, повечето хора имат едно или друго отклонение в правилната стойка. Но с правилната техника на трениране можете да подобрите сериозно положението на тялото си, всичко е въпрос на подход.

Темата подготвиха Цветан Недев и Лазар Радков

Коментари

Десо
1
31 Май 2011 23:27

Цецо, много си секси ;)

Ачо
2
31 Май 2011 23:30

Невероятна статия. Аз имам 2-3 проблема от написаните горе :( Но се опитвам да ги отстранявам и г/д става. Главния виновник за всичко е компютъра ;)

Ачо
3
31 Май 2011 23:45

А дали според Вас от набиранията и от хоризонтални набирания може да се побриберат малко плешките + това, по-изправена стойка ?

Overlord
4
1 Юни 2011 00:00

Имам чувството, че статията е посветена на мен хах :D Много добра работа !

Biceps
5
1 Юни 2011 00:05

да....добре че казахте как може да се справим с тези проблеми.....все пак статията е чудесна :)

Пешо Флешо
6
1 Юни 2011 00:20

Малеее видях се в някой от случаите ....... а тези изскривявания могат ли да се оправят по някакъв начин .Знам че става с клек и мъртва тяга ,а други варианти има ли ?

Ачо
7
1 Юни 2011 00:26

Аз си пазя още някои от упражненията, които започнах да правя преди зимата:

http://www.youtube.com/watch?v=BmGckQZrm08

ръцете в страни
 

http://www.youtube.com/watch?v=Uw760zQtwSo&feature=player_embedded

легнал с тежест


http://www.youtube.com/watch?v=AXcRFBFuo-c

до стената


http://www.youtube.com/watch?v=ALzFr2GT-Is


лицевите

http://www.youtube.com/watch?v=Gq2rYIobvns&feature=player_embedded#at=17

под касата на вратата

Пешо Флешо
8
1 Юни 2011 00:46

Aчо мерси много :)

Пешо Флешо
9
1 Юни 2011 00:47

Но според мен трябва освен упражнения коренно да се промени и стойката в ежедневието ни (СПАНЕ , стоене на стол, пред компютър в кафене или където и да е ,вървенето по улицата навежданията ) така ли е или греша ?

Ачо
10
1 Юни 2011 00:48

Вие какво мислите за тези упражнения ? Всеки ден ли трябва да се правят, някакви серии ?

Ачо
11
1 Юни 2011 00:49

Прав со Пешо, тея упражнения ще помогнат само, но трябва да се мъчим да сме по-изправени като цяло навсякъде.

Лазар Радков  
12
1 Юни 2011 00:58

Здравейте,

Първо искам да поздравя Цецо Недев за отличната работа :)

Второ, случаите, които са описани в статията и които са придобити в следствие от начин на живот и небалансирано трениране, както и трениране с не-добра техника, могат да бъдат възстановени.

Проблемът при нетрениращите хора идва от лошата стойка и общата слабост на постуралните мускули (т.е. тези, които са отговорни за поддръжането на добрата стойка).

Проблемът на трениращите най-често идва от:
- не добра техника на изпълнение на движението (често казано рядко виждам дори лицева опора, която да ми хареса от биомеханична гледан точка)
- небалансирано и едностранчиво трениране

Подробна статия (а може би - статии) за това как да бъдат коригирани въпросните изкривявания и дисбаланси ще пуснем по-нататък.

Преди това ще продължим с изкривяванията в таза и краката в следващите ни материали по темата.

поздрави

ts.vassilev
13
1 Юни 2011 01:04

Горните трапци и повдигачите на лопатката (Levator scapulae) са с повишен тонус и скъсени, а долните трапци и ромбоидите, които дърпат целия раменен комплекс надолу, са по-слаби и не могат да противодействат на първите.

опасявам се че ромбоидите по-скоро биха повдигнали лопатката. погледни ориентацията на фибрите им. въпреки че е прекаленно коса(хоризонтална), пак биха имали лек вектор в краниална посока. като цяло те ме притесняват повече за ротацията надолу и инхибирането на своя антагонист - сератусите.

Пешо Флешо
14
1 Юни 2011 01:18

В такъв случай най-търпеливо ще чакаме прекрасните статий :)

ts.vassilev
15
1 Юни 2011 01:20

за крилчатата скапула имам интересна теория/размисъл. представи си пекторалис майор - завърта хумеруса навътре. да, това е така ако нищо друго в системата не се движи. нека сега да добавим една могъща скоба, която да фиксира скапулата и хумеруса, пречейки на вътрешната ротация. такава скоба са външните ротатори(за това как един мускул е слаб и това ограничава дължината му след малко) и ставната капсула. т.е. когато пекторалис майор дърпа хумеруса навътре, поради фиксираността на ъгъла между хумеруса и скапулата, последната се налага да “отзее” от гръдния кош. едно време си мислех че хората имат ограничен обхват на външна ротация в раменната става. за съжаление това не ииздържа теста на времето - не намерих много такива(въпреки че има много false tests при които ограничение в скапулата, придава вида на недостатъчна вътрешна ротация, но ако погледнеш скапулата и хумеруса виждаш че те се движат добре една спрямо друга), но за сметка на това голяма част от хората имат ограничена вътрешна ротация.

как се получава това?
при повечето от тях имаме и капсулно ограничение - плътен краен усет(при теста при който пациента е по гръб, хумеруса отведен до 90 градуса и завърта навътре - към пода, интересно е че слийпът стреча не се препоръчва от 90 градуса аддукция и 90 градуса трансверзална аддукция, а от 60/60, за да може да се опъне ставната капсула -  Бил Хартман говореше по тоя въпрос).
друг тест, който можете да опитате е да си поставите ръката зад гърба/кръста. след първоначалното пресягане не се опитвайте да насилите ръката. голяма част от пациентите отзяват скапулата си за да имат повече обхват на движение.
трети тест - топка за тенис под сухожилието на инфраспинатуса(от позиция тип оригиналния слийпър стреч) и после редуваш вътрешна и външна ротация. това е най-болезненото СМР което съм си правил(ако не уцелиш нерв).
четвърти тест - заставаш с гръб към стената. с лявата ръка се поставя над спина илиака антериор супериор, като пръстите сочат стената, улнарния ръб е към паласките, дланта е към земята. в коя посока сочат лактите?вероятно настрани, ако си успял да го направиш. сега с другата ръка лекичко го придърпваме към средната линия, като вкарваме хумерува във вътрешна ротация. така разтягаме външните ротатори, съдейки по мекия краен усет и усещането за опъване там.

ts.vassilev
16
1 Юни 2011 01:24

Тук вътрешните ротатори на мишницата – големи и малки пекторалиси, както и широкият гръбен мускул (Latissimus dorsi), са много по-силни от мускулите, които я завъртат навън – Infraspinatus, задната част на делтовидния мускул и Teres minor.

малкия пекторалис не действа директно на хумеруса - захваща се за ребрата и за коракоида на скапулата. съгласен съм че участва в тоя синдром.

Miro Gi4ev
17
1 Юни 2011 07:19

Нищо за хиперлордозата не е споменато?!

Freelancer
18
1 Юни 2011 09:24

Много ценна статия!

Тихомир Велев  
19
1 Юни 2011 09:58

Поради скоро появила се болка в рамото се заех и потърсих информация за това какъв би могъл да бъде проблема.

От дума на дума, от линк на линк, разбрах, че всичко (или поне по-голямата част) се дължи на проблем със стойката. При мен ясно изразени са head-forward posture и отпуснати рамене напред.

Заех се лека-полека да поправя стойката си, а за хората с проблеми като моя мога да предложа следното видео - http://www.youtube.com/user/HolisticSam#p/u/13/gHuB1jKY59g. Въобще целия канал на този човек е пълен с изключително полезни съвети.

Поздрави за чудесната статия!

Иван Фъртунов
20
1 Юни 2011 10:15

Статията е върхът! Имаше моменти, където много се смях! :D

Поздрави за свежия стил! :)

ts.vassilev
21
1 Юни 2011 10:19

@Miro - статията е само за горната част(рамене най-вече). предполагам че долната част като е за таза, там ще е споменато.

Sasho Kolev
22
1 Юни 2011 13:43

Интересен материал, но ще има ли и информация как да се справим с тези проблеми, тъй като при мен се наблюдават стърчащи плешки

ts.vassilev
23
1 Юни 2011 14:43

и още една идея за вариацията във вътрешната и външната ротация - ретроверзията на хумеруса. http://www.mikereinold.com/2010/03/measuring-humeral-retroversion.html
съответно при таза е възможно антеверзията(или отклоненията от нея) могат да променят общата картина.

vahce
24
1 Юни 2011 15:20

Здравейте,много полезна статия.Имам въпрос - сина ми на 10 г. има стърчащи плешки,какво да правя направо на лечебна физкултура ли да го заведа при рехабилитатор,или мога у дома да го тренирам?

Стефан Бонев
25
1 Юни 2011 16:44

Много добра статия! :)

Слави
26
1 Юни 2011 17:20

Статията е много полезна! Ей сегь доивам си проверя техниката! : )) Браво за труда и отделеното време!!

Петър
27
Петър
2 Юни 2011 11:44

Много полезна статия, информативна, всъщност беше пусната ‘по грешка’ преди няколко седмици и после изчезна но агрегатора я беше хванал, та бая бях набрал “защо, къде и как изчезна’, толкова полезна ми се е видяла.

От статията обаче не ми станаха ясни следните неща:
* единствено с упражнения с тежести ли могат да се коригират тези дефекти или може да се подходи с по-лек вид упражнения
* ако само с фитнес може да се подходи, как да намерим добър инструктор, който правилно да прецени дозировката, вида упражнения и да проследи за правилното им усвояване,( в много зали инструктор се води момче на 20, моля младежите занимаващи се с фитнес да не се обиждат, но в голяма степен от разговорите с колеги, приятели и случайни хора в залата разбирам, че повечето неща се случват на принципа ‘проба/грешка’, голяма част също така имат и описаните в статията проблеми със стойката, необходимо ли е инструктора да има някакъв сертификат или образование за да се занимае специфично с този вид проблеми?
* необходима ли е консултация с лекар специалист (рехабилитатор, физиотерапевт, ревматолог или нещо друго) преди започване на тренировки специфично таргетиращи изкривяванията?

От коментарите по-горе разбирам, че ще има още статии по въпроса, ако не в коментар, надявам се в тях да намеря отговор на тези въпрос.

Благодаря за статията.

ts.vassilev
28
2 Юни 2011 13:25

1. упражненията със съпротивление(ластици, кабели, щанги, собствено тегло) са най-бързия и точен(за дозиране) начин да се коригират тия неща. сигурно ако имаш добър йога учител и с това ще стане, но не познавам такива. със спининг и аеробика няма да стане.
2. като цяло това в българия би било най-близко като специалност до кинезитерапевтите. само че те не разбират от трениране, което е основен момент от това да се задържат промените. т.е. първо искаме да си оправим стойката, след което да я циментираме с подходяща, балансирана тренировъчна програма. в чужбина(визиирам щатите) има широк спектър от специалисти, които се занимават с това.
3. по законите на република българия, само лекар може да ти постави диагноза. забележи че гореизброените могат в голямата си част да са функционални(а не органични) промени и могат дълговреме да са неболезнени. с дисфункциите би трябвало да се занимават кинезитерапевтите. за съжаление те се състезават с рехабилитаторите и ерготерапевтите за работа в болниците и нямт подготовка в тая сфера. в чужбина както казахме има широк спектър от специалисти намиращи се между медицнските професии(рехабилитатори, кинезитерапевти и лекари) и немедицинските професии(треньор).

голяма част от обучението е неформално - някои от курсовете които се предлагат за широката публика са ФМС, ПНФ, МАТ, като в БГ пнф има най-голяма популярност, но както казах вече - хората сертифицирани в тази методика рядко са обучени в това как да тренират хора. в момента се изграждат специалисти с интердисциплинарна насоченост, които се намират в спектъра между треньорите и кинезитерапевтите, като автора на статията например.

ако не искаш да работиш с изграждащи се специалисти, то ще ти трябват 2ма изградени в различните сфери - един който да измиисли какво тие криво и как да се изправи и един който да направи така че да остане траен резултата.

за да е по-ясно какво значи да е траен резултата: всяка промяна в стойката, всяка промяна в двигателните навици, всяка промяна в  обхвата на движение, която е постигната чрез методите на физикалната терапия трябва да бъде затвърдена чрез методите на тренирането(или кинезитерапията), за да остане. ако не бъде товарен един movement pattern, то ефекта му буквално може да бъде загубен от сесия до сесия.

Лазар Радков  
29
2 Юни 2011 15:41

@ vahce,
стърчащите плешки са по-скоро естествени за 10-годишните. Нека не забравяме, че на тази възраст тялото се намира в състояние на растеж и най-добро, което можете да направите за детето си, е да го стимулирате да практикува различни спортове - плуване, спортна гимнастика, джудо, катерене ... Най-важното за детето е да харесва това, което тренира и да го тренира за удоволствие, а не защото мама / тате го карата или за състезания / постижения / медали. Нека натоварва тялото си естествено, интензивно и под различни ъгли.

Нека спортува редовно, към средата на пубертета, ако не се е поизправил и не са ми са се поприбрали разните стърчащи кокали, може да се помисли за специфично трениране със съпротивления. Специфични упражнения с ластик и собствено тегло могат да се правят и по-рано, но не мисля, че е наложително, а и малко вероятно на детето да му е интересно.

@ Петър,

Цецо Василев е отговорил доста подоробно.

@ Цецо Василев,

Цецо, с двама специалисти, които работят успоредно, не съм сигурен, че ще стане. Особено предвид факта, че обикновено се случва всеки да си дърпа към своята черга. Преди време един наш общо познат кинези-трерапевт беше каза на една тренираща при мен “на 25 не може да тренираш като на 18”. Съвсем скоро психотерапевтката на едно момиче с проблеми с теглото, с което тренираме, ме беше изкоментирала пред нея с нещо от рода на “мани го този културист”. Все още от една страна има твърде големи пропасти межди между различните дисциплини и от друга страна повечето специалисти и “специалисти” забиват прекалено много единствено в своята си област, търсейки “Абсолютната истина” (ако изобщо има подобно нещо) само там.

поздрав

ts.vassilev
30
2 Юни 2011 19:09

за  съжаление наистина и аз не вярвам че ще стане с двама специалисти. просто не съм намерих  достатъчно хора(например...двама?) които да са склонни да не се месят в чуждата работа. най-грозната част е че го правят пред клиента и то доста анти-конструктивно. мисля  че ако наистина работят двама такива специалиста, то е редно да коментират  един с друг кой-какво не харесва. по тоя въпрос мисля да ти отговоря довечера в личното съобщение.

Sergei antovov
31
3 Юни 2011 18:48

Според мене до някъде си е и ген аз нямам изкривяване .

vahce
32
3 Юни 2011 18:56

Благодаря  за изчерпателния отговор!!!!!!!!!!!!!!

Христо Бабек
33
6 Юни 2011 14:27

Много полезна статия преразгледах я поне 3 пъти внимателно и за мое учудване и радост нямам нито едно от тези изкривявания въпреки че преди 2 години преди да почна да тренирам редовно по 5-6 часа стоях на компа и така си играех стоях във каквото поза ми падне :D но сега за моя радост няма никакъв такъв проблем :) а се притеснявах че можеби гръбначният стълб ми е изкривен...

Ачо
34
6 Юни 2011 14:40

Моя от компа е малко съсипан.

ts.vassilev
35
6 Юни 2011 16:23

Според мене до някъде си е и ген аз нямам изкривяване .
Източник: Криви ли смe? http://www.bb-team.org/articles/4033_krivi-li-sme#ixzz1OUvDXVMf

а се притеснявах че можеби гръбначният стълб ми е изкривен...
Източник: Криви ли смe? http://www.bb-team.org/articles/4033_krivi-li-sme#ixzz1OUv8LEgx

ако правилно съм разбрал статията(и материята) може да имаме различни причини за “изкривяване.”
може да е скелетно - ако прешлените, ребрата и прочее кости имат определена форма която вече е създадена е трудно да бъдат “изправени” или “изкривени”.
може да е мекотъканно - от мускулите, капсулите, сухожилията и прочее месища и меки тъкани да се създава дадена позиция. това може да се изразява в статично изкривяване(като погледнеш отстрани човек, който стои без нищо да прави), но може да е и функционално “изкривяване”(гледаш го човечеца - здрав, прав...пък като почне да гребе с дъмбел и нещата стават грозни).
да не забравяме че и нервната система играе голяма роля, особено в тонуса на мускулите, начина по който се движим, силата ни(и баланса и) и т.н.

Антон Антонов
36
12 Юни 2011 02:49

Може би една от най-засягащите сегашното поколение статии, е тази. Преди да пуснете следващата част от серията, може да добавите само кои точно упражнения да правим. Се пак лично аз съвпадам във всяка категория и си знаех и от преди, че имам такива проблеми, но с тази статия ми и коментарите по нея, ми се изясни как да оправя проблема. Благодаря ви и продължавайте с отличната работа! :)

legionera
37
15 Юни 2011 13:44

Остана да разберем от каква програма имаме нужда за да оправим тези проблеми.

fetech sokrat
38
22 Юли 2011 09:44

а кажете как се поправят плешките

diego Davidenko
39
2 Авг 2011 16:51

чеесно казано ме притеснява това с ръцете това го имам .... то не е от неправилно трениране а то слаботиии

Лазар Радков  
40
2 Авг 2011 17:54

“това с ръцете” може да е както от неправилно трениране, така и от начин на живот и “слаботии”

Павел Ковачев
41
15 Авг 2011 17:32

Как мога да корегирам стърчащи плешки и рамене напред?Разбрах че едното е следствие от другото,а аз тренирам а това го имам от доста време,просто сега го обърнах внимание.Тренирам от доста време,макар и да съм слаб.

Катя
42
Катя
12 Сеп 2011 13:29

Здравейте,

Имам следния въпрос: Какво да тренира дете (момче) на 5 години, което има така описаните Стърчащи плешки. На него са му по рождения явно, тъй като и майка му и баща му са с такива.
Как при него да се направи подходящата превенция за да може като порасне да са както трябва?

Благодаря предварително.

Фико
43
12 Сеп 2011 19:17

Привет , имайки в предвид възрастта на детето по-добре се посъветвай с лекар специалист , на тази възраст лично аз смятам че е абсурдно да се полага някакъв вид физическо натоварване :)


Поздрави !!!

Владимир Недков  
44
13 Сеп 2011 14:36

Не е абсурдно, нарича се превенция чрез движение. :) Масажи и кинезиологични практики се прилагат на кърмачета на 40 дни до 100 годишни обездвижени старци. Въпрос на подход.

Фико
45
13 Сеп 2011 16:21

Владимир , съгласен съм. Моята мисъл бе , че не е редно по какъвто и да е начин да се подлага костната система на натоварване имайки в предвид колко е крехка. Иначе масажите и кинезиологични практики са чудесна идея , мога да го потвърдя от личен опит :)


Поздрави !!!

Лазар Радков  
46
13 Сеп 2011 22:58

Здравей Катя,

стърчащите плешки са в реда на нещата при малките деца и подрастващите. При родителите им обаче не са. Показателни са слаби Serratus anterior (”зъбчат мускул”) и често - за цялостна слабост на опорно-двигателния апарат на горната част на гърба.

Подобряват се със специфични упражнения и цялостно засилване на мускулатурата в областта.

поздрави

fetech sokrat
47
14 Сеп 2011 12:15

Здравейте, а може ли да ми кажете с кой упражнения точно се коригират плешките?
Тренирам на лостове редовно но проблема не отшумява :/

Лазар Радков  
48
19 Сеп 2011 12:27

Здравей fetech,

Принципно Скапуларните лицеви опори са добра опция - http://www.youtube.com/watch?v=iY9Vuo27pCs

макара, че при тях се изисква голямо постоянство и резултатите не идват бързо. То не че качествените и здравословни резултати принципно идват бързо, но предпочитам да предупредя, преди някой да направи 10 серии скапуларни лицеви опори за 2 седмици и да каже, че упражнението не работи :))

поздрави
Лазар

fetech sokrat
49
19 Сеп 2011 20:46

мерси за съвета :)

fetech
50
fetech
22 Сеп 2011 20:11

а всеки ден ли се правят или през ден

Лазар Радков  
51
23 Сеп 2011 11:08

Упражнения от този клас могат да се правят всеки ден. Поне в началото.

Overlord
52
18 Окт 2011 00:22

Има ли начин сами да определим дали изкривяването е от костите или от тъканите ?

Георги
53
Георги
18 Окт 2011 20:22

Здравейте мисля че имам проблема рамене напред...! Как мога го оправя ?

Лазар Радков  
54
20 Окт 2011 02:44

@ Overlord - за момента не се сещам за такъв начин.

@ Георги - най-общо -> разтягане и фасциално разпускане на гръдните мускули, както и активиране и засилване на скапуларните ретрактори (мускулите, които събират плешките една към друга)

поздрави

Георги
55
Георги
20 Окт 2011 11:28

Може ли да ми обясните по-подробно за упражненията и за “активиране и засилване на скапуларните ретрактори (мускулите, които събират плешките една към друга)” Благодаря :)

Георги
56
Георги
22 Окт 2011 16:04

Мускулите които събират плешките 1 към друга не са ли трапец ?

Лазар Радков  
57
22 Окт 2011 23:22

@ Георги

“по-подробно обяснение” вероятно ще стане в рамките на статия. Въпреки че писменият текст никога не е достатъчен ...

Скапуларни ретрактори (събирачи на плешките) са средния и долния трапец, както и ромбоидите (основно).

поздрави

Георги
58
Георги
23 Окт 2011 11:34

Може ли само да попитам какво е рамбоид ? БЛАГОДАРЯ

Георги
59
Георги
23 Окт 2011 20:26

Може ли да попитам какво е фациално разпускане ? И какви упражнения мога да правя за трапец-а, и само да поясня ,че съм на 13 години и според мен не е разумно упражнения във фитнеса

fetech sokrat
60
24 Окт 2011 18:35

ромбоидите са мускули на гърба. Има си гогле за тая работа там пише всичко :Д

Красимир Сираков
61
24 Дек 2011 21:19

Разпознах се в поне две от взривяванията
Може ли съвет относно това на какви упражнения трябва да наблягам

egx
62
egx
22 Март 2012 13:53

Защо не напишете статия, която да е  подобна на тази , само че със съвети за упражнение, при различните видове изкривявания ?

Лазар Радков  
63
22 Март 2012 14:18

Ще напишем. Когато започнем да имаме поне един почивен ден седмично и да спим достатъчно време - ще напишем.

:)

Споделете своя коментар

Влезте във вашия Shapie акаунт или се свържете чрез Facebook.