09.06.10
17:28
По всяка вероятност, ако четете това, то вие най-вероятно се чудите кой от всичките продукти с „доказано невероятен” ефект да си купите. Но с това което пиша тук не искам да ви препоръчам конкретен продукт или марка, а просто да изложа някои от негативите, които често се пренебрегват от разпространителите и производителите в полза на по-високите продажби.
Както предполага името им, фатбърнърите са хpaнитeлнитe дoбaвки, кoитo пoдпoмaгaт oбмянaтa нa вeщecтвaтa и тaкa yвeличaвaт изгapянeтo нa мaзнини и подпомогат редукция на телесното тегло. Не претендирам за изчерпателност в определението. Важното е че се продават без рецепта в условията на слабо регулиран пазар. Някои от тях съдържат стимуланти (кофеин и ксантини), други не. В рекламите на повечето такива продукти се казва че те „блокират”, „изгарят” или „мобилизират” мазнините. Има дори такива, които твърдят че „умъртвяват мастните клетки”. Някои продукти въздействат върху въглехидратите, и по-точно казано инхибират въглехидратният метаболизъм (карб-блокери) и балансират нивото на кръвната захар. Все повече продукти съдържат вещества, за които се твърди че подтискат апетита.
Най-големият недостатък на фатбърнърите и другите продукти за редукция на теглото е това, че те не подлежат на регулации. Иначе казано, тези които ги продават не трябва да доказват чрез открити клинични изследвания с прилагане на плацебо група, че техните продукти работят както е описано на етикета. Американските продукти само трябва да сложат в рекламите си и етикетите на продуктите думичките „тези твърдения не са подложени на оценка от страна на Агенцията за храните и лекартствата” и толкова – вече могат да заявят каквото си поискат. И го правят.
В условията на силна конкуренция тази практика води до серия от ескалиращи твърдения, при която всеки производител се опитва да надцака останалите. Повечето от тези твърдения не се основава на нищо свързано с реалността, а много от тях са си чиста глупост. Рекламата на един продукт казва, че с него ще смъкнете 5 кила за 5 дни; рекламата на друг продукт започва да твърди, че ще свалите 12 кила за 10 дни и така нататък. Десет кила мазнини за десет дни не можете да смъкнете каквото и да правите, но това е друга тема (можете да загубите течности заради действието на диуретиците в продукта и да си мислите че след като кантара показва по-малко килограми, то продукта работи, но така няма да сте свалили процента подкожни мазнини).
Не че не съществуват структури които на национално равнище защитават интересите на потребителите - в САЩ функционира, при това доста добре, Федералната търговска комисия, която защитава потребителите срещу фирми които маркетират продуктите си с недоказани и необосновани твърдения; в Канада тази роля се изпълнява от Федералната здравна служба; в България тази работа е зачислена на РИОКОЗ. У нас режимът за достъп до пазара е уведомителен - възможно най-лекият – т.е. когато фирма иска да пусне на пазара даден продукт, тя просто представя в РИОКОЗ документацията си плюс етикета и листовката на добавката. След което по едни доста широки критерии по нея се съди какви съставки съдържа продуктът и дали не подвежда потребителя, т.е. дали не си приписва лечебен ефект. След известно време инспекторите на РИОКОЗ правят проверки по аптеки и магазини дали вече пуснатите на пазара продукти отговарят на изискванията и дали няма такива, които дори не са получили разрешение за продажба. Ако се установи, че даден продукт не отговаря на изискванията, в зависимост от нарушението той се изтегля от пазара или производителят получава глоба. Това важи и за рекламата - когато тя е подвеждаща, следва глоба и тя се спира. Практиката показва че такива случаи са изключение. Освен това, след регистрацията всеки може да промени етикета и да напише каквото си иска на него. И нищо не му пречи да обясни, че продуктът му “подпомага”, “съдейства”. Формално никъде не пише, че има такъвефект, и производителят не подлежи на санкция. Но пък за всеки потребител става ясно кое точно за каквое, а всички знаят че това са натурални и безвредни продукти. Нали така?
Проблема е че пазара е залят от всякакви добавки, и нито в България, нито в САЩ или Канада съответните служби могат да реагират адекватно при сегашното законодателство. Да не говорим, че провеждането на лабораторни и клинични изследвания просто би изчерпало бюджета им за отрицателно време.
Така че потребителят е така да се каже на огневата линия – той е и последната линия на защита на своите и на останалите потребители интереси. На Запад понякога определена група потребители възстава и отпочва групов съдебен иск към някоя компания, която се е оляла. Добър пример е съдебното дело срещу производителите на Akavar (за повече подробности - http://www.casewatch.org/civil/akavar/complaint.shtml) отпреди 2-3 години. Тогава група потребители успя да осъди консорциум, който твърдеше че тяхната „разработена от екип университетски лекари” добавка доказано води до намаляване на теглото без да са необходими промени в диетата („отслабнете докато ядете каквото си пожелаете...”). Оказа се че нито е разработена от лекари, нито е минала каквито е да е тестове, а дори и кой знае какъв ефект няма въпросният Akavar, но за сметка на това е носил по едни 50-60 млн. долара на година. Производителите загубиха делото и платиха компенсации. Но това май само в САЩ е възможно.
Ако тепърва се запознавате с фатбърнърите, едно от нещата, за които следва да внимавате е твърдението че са „с клинично доказан ефект”. 99% от тези продукти, които свободно се продават, не са минали никакви директни клинични тестове. Това, което фирмите правят най-често е да включат съставка, за която има някакви проведени лабораторни и понякога клинични тестове, които да потвърждават някои от твърденията, но тази съставка обикновено е в изключително миниятюрна дозировка, която е далеч от дозата използвана по време на споменатите изследвания. Малката доза от така рядко срещаните клинично тествани вещаства обикновено се „маскира” в смес „запазена марка на фирмата” в която не се дава дозировката на отделните съставки.
Друг проблем е че не всички компании, които се занимават с търговия на хранителни добавки, са известни и големи фирми, с физически адрес, борд на директорите и научен отдел пълен с дипломирани гении по химия, биология, спортна медицина и т.н. които денонощно мислят за вашите нужди. За много от продуктите, които се продават основно онлайн, е трудно да се определи откъде точно идват. Всеки, който има някой и друг лев сложен настрана може да плати на фирма да му разработи определен продукт и да му го продава онлайн (примерно на http://www.nutritionformulators.com/ или някоя от подобните им). Преди известно време в един изключително поучителен филм - Bigger Stronger Faster (http://www.imdb.com/title/tt1151309/ ) демонстрираха как човек може да си направи собствена марка хранителна добавка в гаража. Понякога като адрес за обратна връзка получаваме само e-mail или пощенска кутия (много често в америкаският щат Юта). Ако компанията по някакъв начин демонстрира нежелание да покаже къде се намира и кой стои зад нея, то значи нещо не е наред.
Хубавото при големите и утвърдени компании е че те вече са инвестирали много пари в изграждането на марка, и имат много за губене ако потребителите са разочероват от техният бранд и се преориентират към друг. Обратното също важи – неизвестните компании нямат какво да губят.
В този бизнес и най-често при фатбърните, продавани онлайн, много често разни измамници правят схеми за източване на доверчиви клиенти. Зарибяването става с реклами за 5, 7 или 30 дневен безплатен trial period. Пробвайте, ако не ви хареса няма да ви вземем пари – каква по-добра демонстрация на доверието, което имаш в своя продукт. Проблема е че обикновено със ситен шрифт съгласието за такова нещо върви с „членство” или участие във „VIP програмата на фирмата” – само за най-отбраните ни клиенти. Включени веднъж, оказва се че всеки месец ще започнете да получавате от въпросния „безплатен продукт”, а парите директно ще се приспадат от кредитната ви карта, с която сте се регистрирали срещу 2 долара да речем. А пробния период започва да тече още в момента в който направите поръчката. Хитрушковци.
Все пак не искам да звуча прекалено песимистично. Има много свестни компании, които правят всичко възможно да произвеждат качествени продукти. Освен това наистина има някои не-лекарствени съставки, които използвани в подходяща дозировка показват добър потенциал за борба с наднорменото тегло.
Истината е че няма начин да не се опари човек, особено ако обича да експериментира с нови продукти. Някои работят, други не. Това, че някои не работят много често е по съвсем прозрачни причини, друг път зависи от индивидуалната поносимост към някоя от съставките. За да ограничим тази опасност избора не е кой знае какъв – трябва да се чете. Трябва да имате ясна представа за връзката хранене-спорт-резултати. Именно затова са важни такива сайтове като bb-team, защото тук споделяме впечатления и на база на това можем да направим информирам избор. Така че – вярвайте на инстинкта си и бъдете скептични, защото повечето фирми нямат угризеня да лъжат безсрамно, само и само да се докопат до трудно изкараните ни пари.
Хубава статийка си написал, но за мен по никакъв начин тя не е “въведение”.
По-скоро описва търговски факти.
Някак си ми се струва, че поста ти е за към другата тема - “Кратка история на бизнеса с хранителни добавки”.
И все пак интересно четиво.
09.06.10
17:59
#3
Полезно четиво, особено за тези, които се чудят как да спестят 5 лева и се тъпчат с боклуци.
Дано повече хора осъзнаят, че никой не го интересува здравето ни, всичко е маркетинг :) Да, ще изтеглят продукта от пазара, да ще платят някаква глоба, но здравето няма кой да ти върне. Мерси :)
09.06.10
18:29
#5
Очевидно говоря за продукти на недоказали се марки с гръмки реклами, това което има предвид и авторът на темата.
09.06.10
18:32
#6
казано от emzo на 09.06.10, 17:41:
Хубава статийка си написал, но за мен по никакъв начин тя не е “въведение”.
По-скоро описва търговски факти.
Някак си ми се струва, че поста ти е за към другата тема - “Кратка история на бизнеса с хранителни добавки”.
И все пак интересно четиво.
Нямах намерение да описвам видовете съставки ако това имаш пред вид. Материалът отразява мнението ми, че при фатбърнърите нещата опират повече до маркетинг, а не толкова до реален ефект. В момента работя по ревю на Meltdown, там ще разгледам някой от съставките.
Ще ми е интересно да го прочета. Просто анализ на съставките или и лични впечатления ще има ?
Интересно защо днес не го видях в каталога на bb.com.
Общо взето се изисква много внимателно проучване на съставките, ако те са дадени, защото са много актуални напоследък “proprietary blend” и винаги след проучване:
- етикета може да не отговаря
- организми различни, конкретния може да не реагира на съставките
Аз отдавна съм разбрал, че няма меджик пилл и никой продукт не топи мазнините.
Затова си предпочитам енерджайзърите, да ми дават отскок преди тренировка.
Но и те действат до засищане на рецепторите.
п.с. изключение беше SX, но той си остана с неизвестни съставки :lol:
09.06.10
19:01
#8
казано от emzo на 09.06.10, 18:44:
Ще ми е интересно да го прочета. Просто анализ на съставките или и лични впечатления ще има ?
Интересно защо днес не го видях в каталога на bb.com.
....
Затова си предпочитам енерджайзърите, да ми дават отскок преди тренировка.
Но и те действат до засищане на рецепторите.
п.с. изключение беше SX, но той си остана с неизвестни съставки :lol:
ще има и лични. Лошото че не съм пазил стриктна диета-малко чревоугодник си падам и нямам мотивация да се откажа от нещата които ме карат дасе чувствам добре, вкл. някое и друго текила парти или коктейл с ром в съответна атмосфера.
Аз също предпочитам енерджайзърите (и протеинче, но само ако е мнооого вкусно).
Грамотно написан материал (напълно в стила на автора), съдържа много истини.Поздравления !
казано от Solomon Kane на 09.06.10, 17:28:
Всеки, който има някой и друг лев сложен настрана може да плати на фирма да му разработи определен продукт и да му го продава онлайн (примерно на http://www.nutritionformulators.com/ или някоя от подобните им). Преди известно време в един изключително поучителен филм - Bigger Stronger Faster (http://www.imdb.com/title/tt1151309/ ) демонстрираха как човек може да си направи собствена марка хранителна добавка в гаража. Понякога като адрес за обратна връзка получаваме само e-mail или пощенска кутия (много често в америкаският щат Юта). Ако компанията по някакъв начин демонстрира нежелание да покаже къде се намира и кой стои зад нея, то значи нещо не е наред.
Eто го и въпросният много поучителен откъс от филма.
Мнението беше редактирано от inspect на 09.06.10 22:22.