Мазнини, наситени и ненаситени мастни киселини

Animal

09.03.06
08:25

Някой ще обясни ли каква е разликата между трите?

09.03.06
20:46

Рзаликата м/у мазнини и техните киселини е в карбоксилната група(киселините).Наситените инат единични,а ненаситените двойни и тройни химични връзки в състава си.Теб какво точно те интересува?

Animal

09.03.06
21:24

Какъв е ефекта от тази разлика върху добивът на енергията, време за усвояване, положилни и отрицателни влияния върху организма, съответно “добри” и “лоши” дози, такива неща :). Всичко  :P

10.03.06
00:52

Мазнините са задължителни за човешкия организъм. Принципно времето за усвояване на мазнините е от 30 мин - до 3-4 часа. Някой се усвояват много бързо(главно ненаситените), а други са практически неусвоими(трансмазнините).
Мазнините(от какъвто и да е тип) при приемане с друга храна, забавят нейното навлизане в кръвния поток(намаляват гликемичния индекс).  Поради тази причина понякога за отслабване е по-добре да хапнеш високомаслено кисело мляко отколкото обезмаслено(въпреки, че гликемичения индекс на лактозата е много нисък).
Ненаситените мазнини са от растителен произход. Те се водят за добри мазнини.
Наситените мазнини са от растителен и животински произход. С тях не е добре да се прекалява, въпреки че са много важни за организма. Нужни са за синтеза на тестостерона.
Хидрогинезираните растителни мазнини(трансмазнини) са мазнините, които вече задължително трябва да избягваме. Това са втърдени/сгъстени по изкуствен начин растителни мазнини и са по лоши за холестерлоа и от наситените. Съдържате се във всичките маргарини, в шоколади(дори и в някои диетични), салатни заливки, колбаси, чипсове, вафли и т.н.
Най-добър избор на олио: търсете студено пресовано(“Virgin Oil”). За пържене може да ползвате студен пресован зехтин, кокосово масло...дори и мас/краве масло.
Студеното пресовано слънчогледово олио не се ползва за пържене.

Animal

10.03.06
08:00

А трансмазнините като са неусвоими изхвърлят ли се директно или какво става?

10.03.06
11:23

Усвояването е в зависимост от наситеността на мазнините. Принципно, трансмазнините се усвояват по-бавно..
Не съм се изразил правилно - нямах предвид трансмазнините като цяло, а че по-вероятно някои от тях или също от наситените мазнини.
Ето малко информация за трансмазнините:

[quote author=“PeterPetrov”]Тъй като прочетох, че транс-мазнините са споменати тук, искам да внеса едно уточнение. Транс-мазнините се получават при хидрогенирането на различни течни растителни масла, с цел те да станат твърди, за да се подобри хрупкавостта, мекотата, трайността на храните, в които се влагат.
Транс-мазнини се съдържат в много повече продукти, отколкото подозирате- всички маргарини, почти всички  шоколади,  дори и “диетичните”, бисквити, вафли, кексове, закуски ( в България 99% от тези продукти се произвеждат с маргарин),  пържени картофи, колбаси, салатни заливки...
Особено голям проблем е употребата на транс-мазнини в храни, които обичайно се консумират от деца и млади хора - шоколад, вафли, чипсове.
В САЩ от 2006та година всички производители на храни ще са задължени да посочват съдържанието на транс-мазнини върху опаковките.
В Дания и Швеция законодателството също предвижда ограничаване на транс-мазнините в храната.

По реалистични прогнози обаче, използването на хидрогенирани мазнини , които съдържат и транс-мазнини, няма да намалее значително през следващите 15 години, тъй като наличните в момента хранителни технологии се базират основно върху тях и ще бъде твърде скъпо за производителите - а естествено, и за консуматорите, да се пренастроят бързо към производство без маргарини. Естествено, може и да се организира подписка или каквото искате срещу използването на маргарин от българските производители, но ефекта ще е нулев, просто защото те ясно ще кажат, че това би довело до повишаване на цените на основните хранителни стоки с над 50% , и няма да излъжат.

Да се обозначава количеството на транс-мазнини върху опаковката.... ? Нека да доживея деня, в който всички храни ще имат обозначено количество на наситените мазнини ( макар че по закон трябва да е така) , и чак тогава ще повярвам, че има смисъл да се настоява за първото...

Два хранителни концерна - един във Великобритания и друг- в Щатите, в момента усилено влагат средства в алтернативни технологии, чрез които да се произвеждат маргарини с много по-ниско или с нулево ниво на транс-мазнините - чрез използване на масло от ядките на кокосовия орех и фракции от растителни масла.

Поради това, че в сравнение с наситените мазнини, транс-мазнините повишават по-значително холестерола, то основния въпрос , който сега си задават всички големи производители е “Защо да не започнем отново да използваме краве масло, вместо маргарин” - и мисля, че и ние скоро ще преоткрием естествените продукти :)

Така че, моята препоръка е да четете етикетите и да избягвате храни, които съдържат  “маргарин” , “хидрогенирана растителна мазнина”, “растителен маргарин” , освен ако не е изрично упоменато, че са без транс-мазнини.

10.03.06
15:44

А някой може ли да опише храните които са богати на Наситени/ненаситени мазнини

Вземи здравето си в свои ръце. Ето как:

Научи повече
back-arrowbb-hexcalendarcheckoutfacebook-iconforumgoogle+instagramlinkedinlogo-smallmailmessagesmy-bbprofileprogressreadingsearchseparator-carrotseparator-dumbbellseparator-shoeservicestoresubmit-arrowtop-arrowtwitteryoutube1 forum-blockforum-deleteforum-editforum-favorite-postforum-flagforum-followforum-lockforum-mergeforum-moveforum-new-postforum-quoteforum-recommendforum-subscribeforum-unlock1