Атеросклероза, висок холестерол и нужда от отслабване

30.06.15
21:22

Здравейте!
Чета форума много отдавна, но до сега намирах всичко, което ми е нужно, без да се налага да питам. Сега обаче, имам нужда от малко по-конкретна помощ и ще бъда благодарна на всички за мненията и препоръките.
На кратко: на 31 години съм, с 2 деца, преди около 2 месеца получих сърдечен пристъп, почти направих инфаркт, направиха ми коронарография по спешност и откриха 2 стенози, на които поставиха стентове. Холестеролът ми тогава, се оказа 11,8 общ, 0,87 добър.
Майка ми има висок холестерол по наследство от баща си, очевидно аз - по наследство от нея. Следила съм го откакто навърших 20 години, по съвет на лекарите - веднъж на 5 години. Последното изследване, преди 5 години, беше в норма - 4,6 общ.
Винаги съм била около 50 килограма, висока съм 1,66 м. След второто си дете напълнях зверски - до 84 килограма. По принцип внимавам какво ям - в къщи не пържим, ползваме само зехтин, живеем на село и имаме достъп до хубави плодове и зеленчуци, домашно месо, мляко, яйца. Не пием газирано, бял хляб не ядем, захар също. След като се върнах от болницата, реших, че явно това не е достатъчно - започнах да закусвам  (преди пропусках закуската) с половин кофичка нискомаслено мляко, 3 лъжици овесени ядки, канела, ленено семе, пектин с инулин, сурови бадеми, пчелен прашец, лъжичка мед и лъжичка сусам. Денем - салати, много фасул, грах, броколи, риба 2 пъти седмично и бяло пилешко месо. Старая се да пия много вода, намалих кафето до 1-2 на ден. Велоергометър с умерено темпо по 30 минути, разходки. Естествено, пия и шепа лекарства. Днес си изследвах холестерола - 5,89 общ. Имам успех, щастлива съм. Но... за тези 2 месеца, съм +6 килограма. Тоест, ударих 90. Явно някъде бъркам, но не знам къде. Лекарите ми казаха спешно да отслабна и да започна да се движа повече. Искам, но не разбирам защо не мога.

Извинявам се за дългия пост, постарах се да бъда изчерпателна, благодаря за търпението на всички, които ще го прочетат и ще споделят мнение по въпроса.

п.п. Изследвала съм си хормони на щитовидната жлеза - в норма са. Цялата ми кръвна картина е в норма, дори триглицеридите.

30.06.15
22:33

Така обяснено - от приема на медикаменти + недобър хранителен режим, не е изключено и някакво метаболитно нарушение и/или придружаващо заболяване. Общо взето каквото и да се каже е равнозначно на гледане на кафе/боб или друго “надеждно” обяснение. Потърси помощ от специалист.

Един най-елементарен статин, да кажем Аторвастатин какъвто най-вероятно пиеш може самостоятелно да доведе до повишаване на теглото както и до нарушен глюкозен толеранс.

Теди Илиева

30.06.15
22:39

Въпреки добрата като качество храна, може би просто количеството е в повече. Ако искаш напиши подробно един свой примерен ден и ще опитам да ти сметна приема.

30.06.15
22:59

Розвустатин пия в момента, но пълнеенето си е факт от много преди това.
Ден... в общи линии така:

Кафе без захар (еспресо) към 8:00 ч.
Закуска: 1/2 кофичка 0,1% кисело мляко с 2-3 супени лъжици овесени ядки, чаена лъжичка мед, по супена лъчжица счукано ленено семе, канела, пектин, сусам, 5-6 бадема, кафена лъжичка пчелен прашец
Обяд:
вар.1 - парче пилешки гърди, (сьомга, пъстърва) на сух тиган или скара с гарнитура обикновено задушени моркови и фасул или салата от домати, няма мазнина. (под “парче” разбирам една пилешка гърда, половин пъстърва, кагазинска разфасовка сьомга - 200 гр., гарнитурата е около чаена чаша, визуално)
вар.2 - зелен фасул или грах, сготвен с домати и лук, без мазнина и брашно - нормална купичка

Вечеря: обикновено салата, по-често домати с малко обезсолено сирене и лъжичка зехтин, краставици и зеле с лъжичка зехтин, понякога таратор. Порциите са нормални, не се тъпча.

Ако огладнея между храненията, което рядко се случва, 5-6 бадема, айрян, понякога оризовка. Рядко ям след 20:00 вечер.

Мнението беше редактирано от Starfish на 30.06.15 23:04.

Теди Илиева

30.06.15
23:54

Излязоха сметките. Приема ти е малко под 1000 kcal. В същото време твоя BMR излиза да е 1622. BMR (Basal Metabolic Rate) означава количеството калории, което тялото ти гори ежедневно само за да съществува, при това без каква да е физическа активност.

Това означава, че си поставила организма на сериозно изпитание и гладуваш много екстремно. От притесненията покрай случката и от стреса, вероятно имаш завишени нива на кортизол.... за хормоните общо взето говоря наизуст. Има други по-запознати по темата.

Вместо да намаляваш още, вероятно е добре да увеличиш леко храната.
Искам да те попитам от кога горе-долу спазваш такъв рестриктивен режим и как се чувстваш? Също какво по-точно ти препоръчаха лекарите предвид заболяването (атеросклероза)? Някакви определени храни ли ти казаха да избягваш? Дадоха ли ти насоки за свалянето на килограмите?

Мнението беше редактирано от Теди Илиева на 30.06.15 23:55.

01.07.15
00:17

По принцип се храня по толкова, аз затова не проумявам защо не отслабвам, като всеки човек имам дни, в които хапвам нещо “забранено” или преяждам... но определено това не ми е навик. Различното от преди инцидента с болницата, се състои основно в това, че добавих закуска, намалих кафето, защото пиех по 3-4, и премахнах яйцата, свинското и маслото. Наясно съм, че храната внася около 10% от холестерола, но като се изплашиш така, 10% ти се струват като спасение. Исках да видя колко ще смъкна с лекарства и хранителен режим, не само с лекарства. Преди си позволявах да хапвам спагети и ориз по-често, сега премахнах спагетите тотално, оставих само ориза. Лекарите... според гинеколожката ми, проблема не е хормонален, изследвали сме повечето хормони, с цикъла нямам проблеми принципно, освен сега заради стреса, но това е нормално. Според кардиолога, трябва да отслабна. На въпроса как - с движение и хранителен режим. Оставам с впечатление, че лекарите си мислят, че съм класическия случай “гладна и дебела”. Мрънкам, че не свалям, а редувам системно преяждане с гладуване, без да влагам мисъл, което обаче, изобщо не е така. Имам двор, 3 кучета и 2 деца. Просто не е възможно да стоя седнала повече от 2 минути. Движа се достатъчно, не се задъхвам, не се чувствам зле, не изпитвам нужда да си почивам, имам енергия цял ден да си копая цветята и после да отида на разходка с кучетата. Не задържам течности, поне не съм забелязала да подпухвам, да ми отичат краката... колкото и да е странно, на тези килограми и целулит нямам. Нямам никакво логично обяснение, опитах всичко, за което се сетих, изследвах каквото можах и вече съм абсолютно в шах, затова реших да пиша тук.

п.п. Благодаря за калкулацията, аз също ги изкарвам толкова. Преди ги записвах и средно се движех между 1200-1400.

Мнението беше редактирано от Starfish на 01.07.15 00:19.

Теди Илиева

01.07.15
00:17

Намерих във форума ни статия за атеросклерозата.
Прегледай я, ако не си попадала на нея до сега.
Струва ми се, че добре си се насочила, само малко увеличаване на приема за сметка на зелени зеленчуци и малко повече зехтин. Разнообразието не пречи, стига храната да е качествена. Лененото семе може би е излишно.
Постепенно увеличавай движението, без зор и се опитай да си по-спокойна.

Теди Илиева

01.07.15
00:21

Предвид доста ниския ти прием на калории, може би си изпаднала в икономичен режим.

01.07.15
00:25

Статията я знам на изуст, благодаря :)
Това за икономичния режим са ми го казвали и преди, опитвала съм да се храня с по 1600-1800 калории на ден, основно от месо и зеленчуци, изкарах така 2 месеца, като имах чувството, че се тъпча. Резултат нямаше - нито грам на никъде :)

Теди Илиева

01.07.15
00:36

Според мен трябва да подходиш системно. Започваш да вдигаш малко храната - от 1000 на 1200 и така една седмица. После още 200 нагоре и пак една седмица. Ако ти е тежко и ти се е свил стомаха, използвай малки количества концентрирана храна - тахани, ядки, какао, кокос, мед. Вариант е да ги натъркаляш на бонбони - 3-4 бр., обаче много внимаваш с количествата. Заменяш лененото семе с рибено масло, продължаваш с допълнителното движение (можеш да пробваш това HIIT кардио). Измерваш килограми и сантиметри в началото и в края на периода и след 2 седмици казваш как върви. Друго не знам какво да ти предложа.

01.07.15
00:54

Добре, ще опитам така. HIIT кардиото не е препоръчително за мен към момента, за съжаление. Преди тренирах така, сега трябва да внимавам с пулса, поне за известно време. Трябва да се опитам и водата да вдигна още, защото за сега варирам между 1,5 и 2 литра дневно, което все си мисля, че е малко за моите килограми. Ако включа парче месо на вечеря и шепа ядки през деня, мисля, че ще стигна калориите. За рибеното масло ме посъветваха за сега да не пия. Много щяло да ми дойде с лекарствата. В четвъртък съм при друг кардиолог и ще се опитам да го разпитам по-подробно, да видим той има ли някаква смислена теория по въпроса.
Благодаря за отделеното време :) Ще се вслушам, няма да е напразно :)

Вземи здравето си в свои ръце. Ето как:

Научи повече
back-arrowbb-hexcalendarcheckoutfacebook-iconforumgoogle+instagramlinkedinlogo-smallmailmessagesmy-bbprofileprogressreadingsearchseparator-carrotseparator-dumbbellseparator-shoeservicestoresubmit-arrowtop-arrowtwitteryoutube1 forum-blockforum-deleteforum-editforum-favorite-postforum-flagforum-followforum-lockforum-mergeforum-moveforum-new-postforum-quoteforum-recommendforum-subscribeforum-unlock1