Ефекти, ползи или липса на такива от кисело зеле и туршии

Здравейте,

от известно време, във връзка с настъпването на сезона на туршиите и киселото зеле, почнах да се замислям относно това какви са ефектите на домашната зимнина - ползи, вреди и като цяло влиянието им върху стомашно-чревния тракт, по-конкретно микрофлората там. Също така, интересно ми е дали ферментационните процеси имат някакъв ефект върху нутриентите в съответните зеленчуци и усвояването им, както и върху усвояването на други храни.

И не на последно място - може ли да се прекали с тях (все пак, дори много хубаво не е на хубаво) с оглед на горните ефекти?

Тъй като има не малко знаещи хора, ще се радвам на повече мнения :)

TC Luoma от Т-нацията ги препоръчва.
https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/tip-eat-sauerkraut-even-if-you-hate-it

12.11.16
18:27

Домашната туршия и кисело зеле върви чудесно със свинско и винце, или ракия.
Тези предимства надхвърлят всякакви недостатъци.

Иван

12.11.16
18:30

казано от CarnalK на 12.11.16, 18:27:

Домашната туршия и кисело зеле върви чудесно със свинско и винце, или ракия.
Тези предимства надхвърлят всякакви недостатъци.

(handshake)

Аз държа на естествената ферментация.

Тъкмо си мислех да се ровя и аз по темата, че бая туршия с вино консумирам :D

Мнението беше редактирано от Георги Стефанов на 12.11.16 19:01.

12.11.16
20:37

Ферментираните храни обогатяват стомашно чревната флора с полезни бактерии. Това, което трябва да те интересува е вида на ферментация на продукта.

http://www.bb-team.org/articles/4798_kiselo-zele

Мнението беше редактирано от Margi на 12.11.16 20:44.

...Не е баш по темата,но тази година разбрах,че на киселото зеле слагали хрян.Някой знае ли какво ‘играе’ хряна?

Хубаво е редовно да се включват ферментирали храни в менюто, но да се прави разлика между ферментирали и мариновани.

Естествено ферментиралите зеленчуци са страхотен източник на пробиотици, а и увеличават съдържанието на ценните нутриенти. Подпомагат чревната флора и спомагат за по-добрата усвоимост на хранителните вещества от организма.

От друга страна стоят маринованите, където суровите зеленчуци се запазват с добавяне на врял оцет/друга киселина/солен разтвор и в този случай имаме липса на пробиотици, намалено съдържание на полезните хранителни вещества, както и на ензими.

Така че киселото зеле е страхотна добавка към менюто, като естествено ферментирала храна и можеш да извлечеш ползи.
В туршиите (класическо приготвяне) от друга страна имаме мариноване, което “ограбва” от хранителните вещества и полезните свойства, но пък са... вкусни. :D

Повече кисело зеле, малко туршийка за цвят, да не се забравят пресните зеленчуци (основно сезонни; те да са най-голям дял) - аз лично мисля, че това е супер вариант за зимата.

Можеш да пробваш домашно ферментиране на зеленчуци, ако ти се занимава.

За количества: не е хубаво да се прекалява, но не мога да дам някаква конкретна мярка. Може би 1-2 порции дневно с естествено ферментирали зеленчуци е ОК. По-рядко (2-3 пъти седмично) може да си слагаш туршии, а останалите зеленчуци - сурови/на пара.

Мнението беше редактирано от Вероника Налбатска на 13.11.16 10:36.

Вземи здравето си в свои ръце. Ето как:

Научи повече
back-arrowbb-hexcalendarcheckoutfacebook-iconforumgoogle+instagramlinkedinlogo-smallmailmessagesmy-bbprofileprogressreadingsearchseparator-carrotseparator-dumbbellseparator-shoeservicestoresubmit-arrowtop-arrowtwitteryoutube1 forum-blockforum-deleteforum-editforum-favorite-postforum-flagforum-followforum-lockforum-mergeforum-moveforum-new-postforum-quoteforum-recommendforum-subscribeforum-unlock1