Глутен

Какво знаем за силно алергизиращия агент?

публикувано на 29 авг 2010
обновено на 24 фев 2012
Четиво за 6 минути

Глутенът е протеин, който се намира в пшеницата, ръжта, ечемика и овеса. Съставен е от белтъците глиадин и глутенин, които съществуват свързани с нишесте в ендосперма на някои житни и зърнени култури. Тези два белтъка изграждат около 80% от белтъка в житното зърно и са главната причина за развитието на глутенова ентеропатия.

ГлутенЕдин от всеки триста човека на възраст между 30 и 45 години развива непоносимост към глутена, а проявените симптоми при само една трета от засегнатите са толкова силни, че да се налага да потърсят специализирана помощ.

За разлика от останалите засегнати, които често страдат от различни неразположения, най-често изразяващи се в регулярна поява на херпеси и намалени съпротивителни сили на организма, без наличие на обективна причина.

Глутеновата ентеропатия се характеризира най-често с тежко стомашно разстройство и силно редуциране на теглото.

Потенциалният риск се крие в това, че невинаги от обявеното съдържание можем да установим дали продуктът съдържа съответния протеин. 

Храни, съдържащи глутен

За по-добра превенция срещу появата на алергичен шок вследствие употребата на глутен е необходимо да се четат етикетите на продуктите.

Но дори и тогава няма сигурна гаранция, защото основните източници на опасния протеин влизат в състава на огромен брой хранителни продукти. Някои от тези продукти се използват като помощни и тяхната употреба не е отбелязана в съдържанието.

Пшениченото брашно например често се използва за улесняване на преминаването на храна през машините за обработка, за поръсване на тави, с цел предотвратяване на залепването на продуктите. От друга страна много производители го използват за увеличаване на обема на подправки, различнни техни смеси и т. н.

Едни от най-често консумираните потенциално опасни храни са:

  • бяло брашно (тип 500, 1150, 1050 и др), пълнозърнесто брашно, грахам
  • пшеница
  • булгур
  • durum - вид пшеница с твърди жълти зърна, използвана широко за производство на макаронени изделия и спагети.
  • овес - за него е установено, че съдържа определено количество протеин, подобен на глутена, но невинаги може да предизвика реакция при хора с установена непоносимост.
  • ечемик и ръж - подобно на овеса, те също съдържат протеин, подобен на глутена, и при възможност е необходимо да се избягва тяхната консумация.
  • шпелт (спелта)
  • грис, кускус и всякакъв вид пасти, които се приготвят от пшеница.
  • различни подправки: бакпулвер, черен пипер, бульон на кубчета, който може да съдържа брашно, в добавка към натриевия глутамат; соев сос, който обикновено се получава при процес на ферментация на соеви зърна с пшеничено брашно.
  • зърнени закуски и царевични пръчици, които съдържат ечемик за подобряване на вкуса.
  • както и всички останали продукти на етикетите, на които е отбелязано съдържание на пшеничен зародиш, нишесте (хидролизирано, модифицирано, растително), растителни протеини: марципани, пудинги, житни каши, сладкиши, малцови екстрати, боза и др.
  • Също така кетчуп, горчица, различни сосове, инстантно кафе, колбаси и дори бира.

В какво се изразява глутеновата непоносимост?

В ранна детска възраст глутеновата непоносимост носи названието цьолиакия и се проявява в момента, когато се осъществява преход от млечна към съдържаща въглехидрати храна.

Глутеновата непоносимост или т. нар. цьолиакия представлява автоимунно заболяване, генерирано от консумацията на храни, съдържащи пшеничено брашно, както и други съставки на базата на различни зърнени култури.

Заболяването причинява атрофия на лигавицата на тънкото черво вследствие намалената активност на ензимите в червата. В резултат се нарушава способността им за всмукване на хранителните вещества.

Характерни симптоми при децата:

  • диария, която не се повлиява от стандартните методи на лечение и промяната в хранителния режим на детето;
  • забавяне в процесите, свързани с наддаването на тегло;
  • уголемено коремче на детето, отоци;
  • децата често проявяват признаци на раздразнителност;
  • електролитни нарушения в белтъчния метаболизъм.

Когато заболяването се появи при възрастни индивиди, обикновено се нарича глутенова ентеропатия. Протеинът от пшеницата проявява  способност да атакува клетките, отговорни за образуването на абсорбиращата повърхност на тънките черва.

Това значително намалява тяхната повърхност и следователно се променя и времето, за което се всмукват хранителните вещества.

Важно е да се отбележи, че в по-голяма част от случаите глутеновата ентеропатия е наследствено предопределена и ако не се осъществи навременно лечение, съществува потенциална опасност от развитие на остеопороза, както и неопластични заболявания на на гърлото, хранопровода, стомаха и дебелото черво.

Характерни симптоми при възрастни:

  • влошаване на общото здравословно състояние;
  • постоянно чувство на умора;
  • неспособност за концентрация;
  • чести промени в настроението;
  • регулярна поява на афти и херпеси;
  • дерматит;
  • диария, метеоризъм, свързани с рязко редуциране на телесното тегло;
  • анемия - смята се, че това е най-показателният от всички симптоми, който се проявява дори и при хора с наднормено тегло;
  • мускулни заболявания;
  • електролитни нарушения;
  • чести проблеми със зъбите;
  • стерилитет.

Как се диагностицира заболяването?

Глутеновата ентеропатия се диагностицира главно чрез кръвни изследвания за установяване на антитела (антигландиди и антиендомицини), които се откриват в кръвта на хора, страдащи от непоносимост към глутена.

Ако пробата се окаже положителна, се извършва едноскопско изследване с цел набавяне на биоматериал, който впоследствие се идентифицира с помощта на микроскоп за установяване на увредеността на клетките на тънките черва.

Лечение на заболяването

Първото и най-важното нещо, което трябва да се направи, е да се прекрати консумацията на храни, съдържащи глутен, както и на такива, за които съществува съмнение. Постоянството в това отношение е другата, по-трудна част от решението на проблема.

Тъй като глутеновата ентеропатия се поддава изключително трудно на медикаментозно лечение, глутеновата диета е тази, която дава задоволителен резултат. Така необходимите за организма въглехидрати трябва да се набавят с помощта на продукти като царевица, соя,  прясно и кисело мляко, както и други млечни продукти ориз, елда.

Всички храни трябва да бъдат богати на витамини и минерали, тъй като нарушената абсорбция не позволява и тяхното усвояване.

Освен това, за болните от цьолиакия е важно да възстановят дефицита на витамини от групата В и цинк, което става с помощта на обилна консумация на продукти с растителен произход. Редуцирано трябва да бъде и количеството приети мазнини на ден, като допустимите дози са не повече от 40 г.

Съществува и резистентна форма на заболяването, при която диетата не води до лечебен ефект. В този случай се прибягва до кортикостероиди и имуносупресори.

Безглутеновата диета се оказва единственото приемливо до момента решение. Пълното елиминиране на хранителните продукти, съдържащи глутен, позволява нормализиране на чревната функция.

Хората, страдащи от непоносимост към този протеин, трябва да запомнят, че като всеки алергизиращ агент, дори и нищожни количества са достатъчни, за да опредизвикат отговор от страна на организма, както и да попречат на оздравителния процес.

За автора
Ирена е химик (с педагогическа и изследователска насоченост) и автор в BB-Team от 2008 год. Интересите й са насочени изцяло в областта на фармацията, медицината и здравословното хранене. Отрича напълно нездравословното гладуване и предпочита аеробиката за поддържане на формата си.
Мнения по темата
jalokin
1
29 авг 2010 20:40

Хубава статия. Бих искал да коментирам само посочените статистически данни в началото на статията (1:300)- информацията, до която аз съм се допирал е с доста по-малко (от 300) число. Не знам на какви източници се позовавате и не бих могъл да гарантирам точност на данните, които цитирам, но въпреки всичко ще ги потърся и ще се опитам да ги постна като допълваща информация.

KolioR
2
KolioR
30 авг 2010 04:19

Добра статия с полезна информация. Само не прочетох никъде, кои са храните без глутен?

PixarchO
3
30 авг 2010 09:02

Това означава ли, че и овесените ядки съдържат глутен?

Мария Никифорова
4
31 авг 2010 06:56

На някой продукти на етикета пише: БЕЗ ГЛУТЕН с големи букви. Пример: преди време си купих гречка (елда) и на етикета го имаше тоя надпис. Тогава не знаех какво е Глутен (научих го сега от статията  :) ). Просто тогава прецених, че е нещо лошо, щом са го написали и то с големи букви.

Ralitza_M
5
31 авг 2010 15:27

Не мисля, че трябва да се избягва яденето на жито, овесени ядки и други подобни главно въглехидратни храни. В брашното се съдържа естествен глутен, може да има някаква опастност и от него, но със сигурност за хората е опасен изкуствено синтезирания глутен, който се добява във брашното, за да е по-хубав хляба на вид. В почти всички мелници, хлебозаводи и т.н. слагат глутен и подобрители. Поради тази причина според мен се разболяват хората от глутенова ентеропатия.

Барс
6
Барс
2 сеп 2010 09:16

Царевица, елда, киноа и амарант, просо са безглутеновите алтернативи на пшеницата, ръжта, овеса и т.н. Достатъчно е да отидете в един диетичен или биомагазин и да попитате за подобни продукти. Има много.

introducer
7
4 сеп 2010 16:47

На мен ми е любопитно каква е статистиката за боледуващите от глут ентероп в България, при положение, че ние сме може би едни от най-ядящите хляб в света? Също дали в миналото е била по-честа болестта, отколкото днес? Рискови фактори? Как ли са ги лекували едно време българите, при положение,че на масата основно това са пукали ;D

Барс
8
Барс
7 сеп 2010 17:11

introducer, много добъв въпрос. Аз наскоро си го задавах за млякото (”модерната” лактозна интолерантност) и другите хранителни алергии. Дали във времена, когато храната не е била толкова достъпна е имало въобще подобни “глезотии” като хранителни алергии и то към основни продукти? Според мен главните виновници за подобни нарушения в обмяната на веществата са индустриалното земеделие и животновъдство, ГМО културите, замърсяването и въобще начина на живот и хранене.

introducer
9
8 сеп 2010 13:06

Когато споменаваш ГМО, замърсяването, торовете и пр. , да разбирам, че тези болести са “нови”. Това с галактозо-дехидрогеназната недостатъчност също е доста коварна болест, но като се замисля в Сомалия и Уганда едва ли има 1 болен ;D

Хитрецът Одисей
10
29 сеп 2010 08:08

Аз много не съм съгласен с това, че не нужен глутен за човешкия организъм. Като прост магистър по икономика на търговията знам, че европейската раса има специфичен ензим разграждаш глутена. За европейци брашната се правят с 25-28 единици глутен на дадена база. Другото интересни нещо, е че този ензим (мързи ме да го търся в букварите по стокознание) липсва при азиатците от близкия и среден изток, също така и за северните африканци. Затова те самите купуват единствено зърнени култури с 14-16 единици глутен - казано по нашенски - фуражни култури (а това е потвърдено и  от моята търговска практика). Още по интересен е въпроса каква става в европейския организъм когато този ензин не намери глутена, който трябва да разгради и каква е последващата реакцията от тази липса.
Явно само химията няма да погне ще трябва и биохимия :-)

Владимир Недков  
11
29 сеп 2010 09:41

Няма такова понятие като европейска раса, азиатска раса и т.н. Без да се усещаш говориш за наука, ползвайки расови стереотипи. :) Някой май е с промит мозък, без да е наясно че са го промили. В Европа има много и различни расови миксове, но не и обща раса, даже и за монолитна група трудно се говори. Има различни етноси, които изглеждат различно и имат много близък генетичен профил, а други си приличат, но не и генетичната им карта. Да не навлизаме в излишни сложности. Важното е, че съвременната наука днес дефинира понятието раса много различно от антрополозите преди 20 години. Разчитането на генома, направи революция. Можеш лесно да провериш в уйки-то.

По отношение на глутена нещата са точно обратни на това което казваш. В Европа има най-голям процент популацията е с непоносимост към глутен и не става дума само за ентеропатията.

Не търси причините в генетиката, хората от Азия да купуват тези фуражни култури. Тук процентното съдържание на глутен не играе такава роля. Хората с непоносимост от изброените региони като процентът са по-малко от този в ЕС/Канада/САЩ. Причините може да са вкусови/културни/климатични (за сортовете с висок % протеин)/промиване на мозъци и т.н.

Хората страдащи от недостиг на лактаза (ензим смилащ въглехидратите в млякото обаче) са подозрително групирани по регионите, които изтъкваш ти... :) Така като смесиш пет понятия с пет събития, нещата може и да изглеждат реалистични и научно достоверни, но си остават мит.

Поздрави!

Хитрецът Одисей
12
29 сеп 2010 10:56

Г-н Недков, по отношение на промиването на мозъци май посоката е точно в обратна ;-) Нека не превръщаме добрата идея за здравословен живот в секта.

“В Европа има най-голям процент популацията е с непоносимост към глутен и не става дума само за ентеропатията.
Източник: Глутен http://www.bb-team.org/articles/3878/#ixzz10ujcMOCB”

Ако се разгледа времевия период на тази непоносимост, тоест кога започва да се говори и изследва този проблем тогава ще си отговорим на този въпрос. Вие сте си отговорили но наполовина. ;-) Но по никакъв начин не може да ме убедите, че това което аз съм учил е погрешно защото то стъпва все пак на една доста добра академична основа, която не е от вчера. Пак казвам умната с глутена. Там се навлиза в територия в която не е по силите на този сайт !!! ;-)

Владимир Недков  
13
29 сеп 2010 11:49

Това което казвам, е че бъркате глутенова ентеропатия с лактозна нетолерантност. Ензимът, за който писахте по-горе се нарича “лактаза” и служи за надробяването на лактозата до глюкоза и галактоза. Още, има редица състояния, които глутеновите протеини предизвикват, които в Близкият изток, в Азия и дори у нас се бъркат с глутенова ентеропатия. Причината е в лошото здравеопазване.

Ако изводите в учебниците Ви са базират на изследвания от преди 20 години, не очаквайте знанията Ви да са актуални. Медицина, Биология, Генетика - това са бързо развиващи се науки, за разлика от пазарната икономика и историята. “Академичните основи” имат давност, но това някак си остава табу в България.

Сведенията, че в Европа има най-голям процент хора с непоносимост към глутен, може да откриете за 5 минути в Google, а щом сте открили нас, ще успеете и там. Лошото е, че може да се разочаровате от инатливата си позицията си в тази дискусия/от меродавността на образователната си база. И все пак, останете си предубеден, Ваше право. Налага ми се обаче, да информирам останалите четящи. Започнах дискусията не за да нараня професионалното Ви  Его, не свикнало да му противоречат, нито пък за да си чешем езиците. Просто едно е да се правят предположения, че хората в Азия не купуват високо-белтъчна пшеница, заради липсата на някакъв ензим преди 20 години и друго сега. Когато доказателствата в полза на тезата Ви изхождат от медицината, редно е да търсите потвърждения в този научен бранш, а не в учебници по пазарна икономика.
И за да не бъда голословен:
1.) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19702902 (от 0,05% до 2% в ограничени участъци от Азия)
2.) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20359791 (средно 1% в цяла Европа/САЩ/Канада)

Е?

Хитрецът Одисей
14
29 сеп 2010 12:18

Г-н Недков, мисля, че има малко недоразумение. Аз не споря дали има глутеновата ентеропатия и какво представлява.Те е факт. Аз няма да се съглася с тезата, че глутена е вреден и трябва да се избягва. За тези които страдат от глутенова ентеропатия естествено е че е опасен и трябва да се избягва. Но за здрави хора неговата липса ще доведе до необратими проблеми най-малкото на стомаха и чревната флора. Не съм медик но все пак поне малка медицинска култура. 
А за стокозанието и икн. науки не сте прав. Препоръчвам ви да отворите един буквар по хранително стокознание и в него има откриете сериозен обем ботаника, биология и химия. Казвате, че съвременната наука се развива бързо: http://health.actualno.com/news_146410.html
Да но за този ензим се знае поне от 40 години :-) и аз точно за него ви говоря. ;-) Но той е характерен за европейците. А защо има заболявания поради неговата липса. Ами вие го казахте по-горе - в последните 30-40 години в Европа дойдоха много азиатци, негри и други раси и гена се миксира и е напълно нормално вече европейци да го нямат. 

PS. Учител учил ученика си да свири на ситар думите му били:
“Ако натискаш прекалено много стрините те ще се скъсат но ако ги натискаш прекалено хлабаво няма да се чуе звук” Ще се радвам ако съм бил разбран :-)

Владимир Недков  
15
29 сеп 2010 12:40

Ясно ни е какво е глутенова ентеропатия, а и да не ни е нали го пише над статията. Не това е спорното. Спорното е че я имат предимно азиатците, че влияе на пазара на пшеницата и че здравите хора не могат без насъщния. За първото и последното грешите!
Не, няма да навреди на здрави хора, ако не консумират глутен. Ще живеят дълго, в здраве и плодовитост и без глутен. Големият плюс на глутена пред много други растителни протеини е малко по-високата му биологична ценност. Въпреки това, той си остава протеин от средна класа, както много други източници на аминокиселини, за функционирането на човешкото тяло.
Линковете, които Ви дадох показват, че в Азия глутеновата ентеропатия е слабо позната (възможно е да е заради ограничената консумация на пшеничени продукти) и не е масов дефект. Подозира се увеличаване на процента, но дали и как влияе на пазара на пшеница си е предпложение от миналото (сиреч мит) и е повод за спекула.

Тук се занимаваме с популярна наука и приложението и в ежедневието за един по-здравословен начин на живот. Вие ми показвате Холандски учени, опитващи се да премахнат част от проблема. Ами да в Европа това е актуален проблем, вече споменах средно 1% от населението, а в Северна Европа и част от средиземноморието (Италия) мащабите са още по-сериозни.

ПП: Препоръчайте ми Вашият буквар по стокознание. Ще му отделя ден, стига да е печатан след 2000-та година.

Хитрецът Одисей
16
29 сеп 2010 13:10

Потърсете “Хранително-вкусово стокознание” на проф. Кожухаров и проф. Андреев те обикновено са в два “тома”. На времето също ползвах няколко подобни но само, че бяха руски от 1997 г. :-)
Аз лични много се притеснявам от новите технологии, защото видях как се прави сирене от малко краве мляко, много палмово масло и калциев карбонат (CaCO3-па нашенски - креда) :-)
Така, така ви привлякох вниманието та да се възползвам от него малко питането ,че ми е офтопик но ще имам нужда от съвет тук: http://www.bb-team.org/workout/1282/#axzz10vI9mb36
20-тия коментар.
Предварително благодаря :-)

Plamen Tsvetkov
17
27 окт 2010 14:38

Много полезна статия. Аз спазвам диета без глутен откакто си открих непоносимост към него. Който има желание да потърси повече информация с Google (както посъветва Владимир).

diana
18
diana
10 яну 2011 22:55

аутистите имат проблем с глутена и казеина и затова не трябва да го консумират изобщо.

Заинтригуван
19
Заинтригуван
11 апр 2011 13:49

“свързани с рязко редуциране на телесното тегло” - два пъти се споменатата фраза , но не разбрах телесното тегло спада или се покачва???
Отслабва или напълнява???

Владимир Недков  
20
11 апр 2011 14:55

Редуциране = намаляване, сиреч отслабва се.

patkan
21
9 юли 2011 19:03

По отношение на стокознанието - имах честта да завърша тази специалност и определено хранителното стокознание разви любовта ми към изследване на храните и особено приложението им в спортната подготовка(това го казвам и като бивш професионален спортист и настоящ треньор), но учебниците по стокознание на български език не струват. Лично съм снабдявал катедрата с актуални западни издания по темата, поради простия факт, че за тази, иначе чудесна специалност, не се отделят достатъчно средства и хората разчитат на информация отпреди 20 години. Нищо лошо, за времето си е било върха на сладоледа, но сега едва ли, а информацията “лети” около нас, трябва само да се протегнем и да я “хванем”.
По отношение на глутена - една проста и информативна статия, има и източници за любознателните: http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/130/EntryId/120/Top-12-Reasons-Gluten-if-sensitive-to-it-Should-Be-ELIMINATED-From-Your-Diet-Part-1.aspx

Lily
22
Lily
31 юли 2011 14:17

Съгласна съм със статиятата. Аз живея в Англия и хлябът там определено има доста подобрители заради масовото производство и т. н. В UK процентът  на хората с непоносимост към глутена се увеличава все повече. Съществуват два вида непоносимост - клинична, при която и минималното количество оказва влияние и друга, която е в по-лека форма и може въобще да не бъде открита, поради симптоми сходни с много други болести и неразположения. Аз съм на 29 г. и имам някои от симптомите, и след като престанах да консумирам всякакви храни, съдържащи глутен, резултатът е видим само след две седмици. Темата е много обширна и тъй като медицината не предлага лекарства за това състояние, няма да намерите подкрепа от фармацевтиката. Диетата е единственият начин за лечение. Не можете да си представите колко продукти съдържат глутен и елиминирането им от вашето меню е свързано с ограничения, но реално това води до консумацията само на здравословни храни. Важно е обаче да не забравяме, че освен глутен, пшеницата и ръжта ни дават много други  необходими съставки, които трябва да се добавят от другаде. Трябва да се консумират повече боб, леща и грах, а също и много плодове, зеленчуци и риба. Препоръчително е да се яде царевичен хляб, картофи и ориз.
Глутеновата непоносимост може да доведе до много други сериозни заболявания, ако не се вземат мерки. Без хляб може да се живее и то по-здравословно.

Радева
23
Радева
17 ное 2011 17:20

Проблемът е ГМО-пшеницата и това, че глутенът й като белтък се припознава и пропуска от чревните стени, като уврежда различни органи и системи - на всеки “слабото” място. Така се получават всички заболявания с неизяснен произход и без лекарства за тях. Това прилича много на световна конспирация за намаляване на населението или печалба на официалната медицина и фармацевтичните гиганти от болните, които стават все повече...

Дар
24
Дар
23 ное 2011 14:54

Статията е много хубава, както и коментарите отдолу. Хубаво е когато споровете са градивни, а не само плод на емоционални пристъпи. Благодаря за полезната информация!

Колоездач
25
Колоездач
17 фев 2012 22:02

В статията има грешка! Води се набавяне на протеин, а не на въглехидрат. Във яйцата няма въглехидрати..

Тъй като глутеновата ентеропатия се поддава изключително трудно на медикаментозно лечение, глутеновата диета е тази, която дава задоволителен резултат. Така необходимите за организма въглехидрати трябва да се набавят с помощта на продукти като царевица, соя, яйца, прясно и кисело мляко, както и други млечни продукти (кашкавал, извара), ориз, елда.

Ради Хаджирадев  
26
26 апр 2012 14:42

Много добра статия.

Грета Бабулкова
27
18 юни 2012 19:29

Много добра статия, а и коментарите също ми харесаха...

Вальо Цоков
28
16 юли 2012 15:31

Както  във други теми  и тука  се  появиха професори  които  изместват  въпроса  на  страни !!
  ТЕМАТА  АКО  НЯКОЙ  НЕ Е  ПРОЧЕЛ  ОТНАЧАЛО  Е  “ЕНТЕРОПАТИЯ”  И  “ГЛУТЕН “.
  Няма  нищо  общо  с  лактоза  фруктоза  и  мисля  а  пък  тези  коментари  за  раси  и  райониране  вече  незнам  как  да  коментирам.
  Искам  обаче  да  обърна  внимание че  това  нещо  се  случва  в  един  момент  и  независимо  от  това  дали  е  полезен  или  вреден  глутена  те  поставя  в  положение  да  не  можеш  да  избираш.
  Имама  чувството  че  това  нещо  не е  изучено  добре  понеже  има  теза  че е  рядко  но  аз  започвам  да  мисля  че  не  много  рядко .Освен  това  не  ми  харесва  факта  че  глутена  се  използува  за  стабилизатор  на  продукти -  тоест  има  антисептично  действие.
  Бих  искал  да  помоля  някой  който  има  подобен  проблем  да  се  изкаже  също  а  не  хора  които  изобщо  не  са  в  час  понеже  аз  вероятно  имам  нещо  такова  но  още  не  може  да  се  установи  със  сигурност-  интересува  ме  къде  са  ходили  за  диагностика  и  при  кой  лекар  в  коя  лаборатория  понеже  се  оказа  че  май  само  в  Исул  и  военната  болница  правят тези  изследвания.

Cabron
29
16 окт 2012 17:53

Дискусията е стара, но и аз да споделя: Гледах по “Дискавъри” една теория, която за първи път е изложена в книгата “Guns, Germs and Steel” на професор Джаред Дайъмънд, която книга е носител на Пулицър между другото, а именно, че протеинът в зърнените източници е допринесъл съществено за развитието и надмощието на Евразийските раси за последните 13 000 години. Аз смятам, че стига да не страдаш от тази болест, няма нищо лошо в глутена и всякакви прибързани заключения са глупави. Все пак от хиляди години човечеството се храни с леб и изведнъж някви изнежени мамини синчета ще ми казват колко е вредно.. ако си рахит, много ясно, че ще е вредно.

Споделете своето мнение

Влезте със своя акаунт, преди да коментирате. Ако нямате акаунт, може да се регистрирате за минута.

Вход с Shapie Вход с Facebook